Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Tízparancsolat - The Energy Post

 

 

Spórolás a benzinnel - vagyis az üzemanyag-kímélő vezetés alapszabályai*

 
1.   Ha gyorsítunk, érdemes nagyobb fokozatba kapcsolni. Ilyenkor szélesre nyílik a pillangószelep, a motor kevesebb üzemanyagot használ és ezért gazdaságosabban tud üzemelni. Már 50 km/h fölött érdemes az ötödik sebességbe kapcsolni.
 
2.   Ügyeljünk a kuplungra! Ha egyenletes úton haladunk és nincs szükség a hirtelen és gyors fékezésre, ne nyomjuk ki a kuplungot, hanem a gáz elengedésével hagyjuk, hogy a természetes motorfék fékezze le a kocsit, mert ilyenkor nem fogyaszt felesleges benzint az autónk. Ha már előre látjuk, hogy pirosra fog váltani a lámpa, vegyük le a lábunkat a gázpedálról, így motorfékkel segítjük a fékezést.
 
3.   Figyeljünk a követési távolságra! Ha betartjuk a követési távolságot, nem kell olyan gyakran fékeznünk, nem használjuk annyit a kuplungot, így benzint és pénzt takarítunk meg.
 
4.   A sebességkorlátozásokat nem csak a rendőrségi bírság elkerülésének érdekében érdemes betartani. Egy 120 km/h sebességgel haladó jármű akár 15 százalékkal is kevesebb üzemanyagot fogyaszt, mint ha 140-nel menne.
 
5.   Az autóban található extrákat, például a kényelmet szolgáló berendezéseket, mint az ülésfűtés vagy a klíma, a motor által elégetett benzin látja el energiával. Ezeket a kiegészítőket ne hagyjuk a kellő időnél tovább bekapcsolva, mert hosszú távon akár több liter üzemanyagot is felemészthetnek.

* A The Energy Post "Tízparancsolata" alapján

forrás: AEGONdirekt.hu csapata

Megjegyzés: Ilyenek a megszorítások!
Már a tízparancsolatból is csak öt jut a tudomásunkra! :)))))))

 

No, itt egy másik, ami már tizenkettő pontból áll,
majd egy harmadik, ami 10 tanácsot tartalmaz:

Benzinfogyasztás csökkenése, üzemanyag megtakarítási tippek, tanácsok az autóvezetőknek:

  • Defenzív vezetés elsajátítása: legfontosabb feladat, hogy vezetés közben ne kész helyzetekre reagáljon, hanem a forgalom előjeleiből következtetéseket vonja le, ezáltal a kialakuló helyzetre már felkészüljön, illetve elkerülje azokat, növelve a biztonságos vezetést, és folyamatos vezetésben tudjon résztvenni
  • Elindulás, megállás: lehető legkevesebb esetben alkalmazzuk, mivel a legnagyobb benzinfogyasztást ez okozza. Amennyiben egy többsávos úton a sávunkban valaki megáll, próbáljuk időben kikerülni megállás nélkül. Vezetés közben kerüljük azok a járművek takarásában való autózását (pl. busz, kamion), amelyek miatt nem tudunk időben reagálni, sávot váltani, ezáltal megállásra kényszerítenek
  • Felesleges elindulás: lámpa esetén csak akkor induljunk el, ha ténylegesen szabad jelzést kapunk, illetve a kocsisor is mozgásba lendül. Legnagyobb problémát az araszolgatás, majd megállás jelenti, óvakodjunk ezektől a szituációktól. Ha elindul a kocsisor, csak akkora sebességgel induljunk mi is, hogy ne kelljen fékeznünk feleslegesen.
  • Gyorsítson dinamikusan: használjuk ki a motor erejét, de nem kell csikorgó gumikkal feltépni az aszfaltot. A kövezkező sebességfokozatba érezhető gyorsulás mellett közepes fordulatszámnál kapcsoljunk fel.  
  • 4. fokozat helyett rögtön 5.-be! Ütemes városi forgalom mellett a 3. fokozat után válthatunk 5. fokozatba, ha az autónk teljesítménye megengedi azt.
  • Kisebb sebességnél, ha gyorsítani szükséges,  kapcsoljunk vissza akár több fokozatot is., érjük el a motor optimális fordulatszámát.
  • Fékezzen minnél kevesebb alkalommal, figyelemmel tartva a biztonságot, vagyis ne gyorsítsuk fel az autót olyan sebességre, ahonnan fékezni szükséges egy átlagos helyzetben.
  • Élesebb kanyarodás, befordulás előtt ne fékezzük szinte állóra az autónkat, csupán addig lassítsunk, hogy a kanyarodást biztonságosan el tudjuk végezni.
  • Közlekedési lámpa pirosra váltása esetén, ha messziről érzékeljük már azt, vegyük le a gázról a lábunkat, hagyjuk hogy az autó magától guruljon csupán.
  • Ismert útszakaszon figyeljük meg a közlekeési lámpák beállítását, igazondjon ehez az autó sebessége. (pl. egy időben a szentendrei úton voltak felállítva hasonló javasolt km/h kijelzők)
  • Követési távolságot válassza meg helyesen, ne kelljen túl nagyot soha fékeznie.
  • SOHA NE versenyezzünk az utakon!

forrás: biztositaskotelezo.hu

 

A Goodyear abroncsgyártó óriásvállalat összeállította a takarékos benzinfogyasztás tízparancsolatát.

  1. Ötvennel az ötödikben!
    Ha nagy gázzal gyorsítunk, az ún. pillangószelep szélesre nyílik, a motor pedig gazdaságosan tud üzemelni. Miközben tehát erõteljesen nyomjuk a gázpedált, már 2000-es fordulatszám alatt is érdemes magasabb sebességfokozatba kapcsolni. Kis gázzal kiugorva ugyanakkor csak a pénzt dobjuk ki az ablakon. Vagyis a kívánt sebességet a lehetõ legmagasabb fokozatban tartsuk. Ez azt jelenti: nem szégyen ötvennél az ötödik fokozat!
  2. Felejtsd el a kuplungot!
    Ha a gépkocsi egyenletes terepen halad, ne nyomjuk le a kuplungot, hanem hagyjuk mûködni a motorféket. Az üzemanyag-befecskendezõs motoroknál azonnal leáll az üzemanyag-ellátás, és a motor egy csepp benzin fogyasztása nélkül fékezi le az autót. Alapjáraton vagy kinyomott kuplunggal azonban továbbra is fogyaszt az autó. Ha a piros lámpánál túl korán nyomjuk ki a kuplungot, annyi benzint fogyasztunk, mint üresjáratban.
  3. Gondolkodj elõre!
    Legyünk elõrelátó és következetes vezetõk – tanácsolja a Goodyear. Sokkal több üzemanyagot takaríthatunk meg, ha nagyobb követési távolságot tartunk, mert ebben az esetben nem kell minden alkalommal fékeznünk, amikor az elõttünk haladó pénzpazarló azt teszi. Tartsuk tehát észben, hogy amikor fékezünk, elveszítjük azt az energiát, amit a gyorsítás során befektettünk. Ezzel a módszerrel nemcsak üzemanyagot spórolunk, hanem biztonságosabban is közlekedünk.
  4. Kerüld a túl nagy sebességet!
    Egy 120 km/h sebességgel haladó jármû akár 15 százalékkal is kevesebb üzemanyagot fogyaszt, mint ha 140-nel menne. Hosszabb úton a nagyobb sebesség még idõnyereséget sem feltétlenül jelent, hiszen a gyakoribb tankolások miatt az út még tovább tarthat. A rendõrségi bírságokról nem is beszélve.
  5. Kapcsold ki a rejtett üzemanyagfalókat!
    Az autó elektromossággal mûködõ kényelmi eszközeit szintén a motor által elégetett benzin táplálja energiával. Ügyeljünk arra, hogy a hátsóablak, vagy az ülésfûtések ne maradjanak a szükségesnél hosszabb ideig bekapcsolva, mivel ez száz kilométerenként akár egy literrel is növelheti a fogyasztást.
  6. Takarítsd ki a csomagtartódat!
    A heteken keresztül felszerelt tetõcsomagtartó pénzbe kerül. 80 km/h sebességnél a tetõcsomagtartó megközelítõleg 0,7 litert fogyaszt; a tetõn szállított kerékpár 100 kilométeren akár 3 literrel is növelheti a fogyasztást. Még a csomagtartóban lévõ súlyok fogyasztásnövelése is jelentõs: 100 kg többletsúly a városi forgalomban 0,6 literrel növeli a fogyasztást.
  7. Ügyelj a megfelelõ abroncsnyomásra!
    Ha az abroncs légnyomása nem elegendõ, megnõ a gördülési ellenállás. Nagyobb légnyomás esetén az abroncsok jóval könnyebben gurulnak, és kevésbé csorbítják a felfüggesztési kényelmet. A gépjármû számára megfelelõ abroncsnyomást a kezelési kézikönyv, az ajtógerendára vagy a benzintank-fedélre ragasztott címke tartalmazza. A jármû nagyobb terhelése esetén, pl. nyaraláskor, feltétlenül növelni kell az abroncsnyomást a gyártó elõírása szerint. Megfelelõ abroncsnyomással kb. 5 százalék üzemanyag takarítható meg – hangsúlyozza a Goodyear.
  8.  Tartsd rendszeresen karban az autódat!
    Az elõírt szerviz intervallumok betartása azért is fontos, mert így garantálható, hogy a motor a maximális teljesítményt tudja leadni. A koszos gyertyák, az eltömõdött szûrõk ezt meggátolják és akár 15 százalékos túlfogyasztáshoz is vezethetnek.
  9. Tervezd meg az utad!
    Próbálj meg nem csúcsforgalomban utazni. Az állandó megállás és elindulás ugyanis rendkívül benzinfaló. Ha egy nap több helyre kell menned, próbáld meg összeszervezni az utakat. Ha pedig hosszabb útra indulsz, ne sajnáld az idõt elõre megtervezni az útvonalad, majd használd is a térképet, vagy a navigációs rendszert. Eltévedni ugyanis nemcsak bosszúság, hanem pénzkidobás is.
  10. Rövid távon kerékpározz!
    A motornak átlagosan négy-öt kilométer megtételére van szüksége ahhoz, hogy üzemi hõmérsékletre melegedjen. Amíg el nem éri ezt a hõfokot, az üzemanyag fogyasztás a normál üzemmód többszörösét is elérheti. Ha állandóan csak a sarki boltba megyünk az autóval, ne csodálkozzunk, ha 30 liter/kilométeres átlagfogyasztás jön ki. A kerékpározás, vagy a gyaloglás nemcsak a pénztárcánknak, hanem az egészségünknek is jót tesz.


    forrás: standard-team.hu